De Online Verkiezingsshow

De Online Verkiezingsshow

Hoe microtargeting de politiek voorgoed heeft veranderd

Voor politieke partijen zijn we niet meer dan een kleine speld in berg data. Cynisch? Obama won 2008 met een baanbrekende digitale strategie. Data hielp DENK en Forum voor Democratie aan goede verkiezingsuitslag.

Het inzetten van data is dus handig. Politieke partijen weten precies wie ze moeten benaderen. Microtargeting heet deze tactiek ook wel - door heel veel data van potentiële kiezers te verzamelen, kan worden berekend wat de kans is dat mensen op je gaan stemmen.

Maar is het ook wenselijk? Want lopen we niet het risico dat politici hun oren laten hangen naar hun kiezers, en alleen nog maar zeggen wat hun kiezers willen horen? Blijven die kiezers op hun beurt niet hangen in hun eigen filterbubbel? En wat betekent dat voor ons politieke debat en de toekomst van de politiek?

Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam geeft een mini-college. Met politici praten we over de gevolgen voor de politiek.

Dit programma wordt geproduceerd door Podium de Stadstaat , programmamakers zijn Thom Egberts (Zondag met Lubach), Ruud Schapenk (Studio Zeitgeist) en Marcel Bamberg (TV Academy)

25 maart 2019

Het Grote Brexit College

Lees meer
Den Haag

18 april 2019

Het Fake News College

Lees meer
Den Haag
  • Spreker(s) Tom Dobber
  • Datum11 maart 2019
  • Inloop19:30 uur
  • Avond20:00 - 21:30 uur
  • Kosten€12,50
  • LocatiePerscentrum Nieuwspoort, Den Haag
Reserveer tickets